Menu

Een gezonde manier om met emoties om te gaan

Wanneer we emotioneel geraakt worden kan daardoor een heel proces van onrust op gang worden gebracht. Aan de ene kant stromen de gevoelens en gedachten als vitale en soms ongetemde levenskrachten door ons heen. Aan de andere kant is er dan een proces gaande om deze gevoelens te onderdrukken om zo snel mogelijk weer verder te gaan. Deze tweestrijd kan gezien worden als de strijd tussen ons vrije en ons geconditioneerde zelf. Ons vrije zelf zou het liefst de emoties laten lopen en het misschien wel uit willen schreeuwen om daarna opgeruimd en dicht bij onszelf weer verder te gaan. Maar ons geconditioneerde zelf vindt daar van alles van. Is geremd en houdt zich in. Het gevolg hiervan is dat de emoties niet vrij kunnen stromen en ergens worden opgeslagen in de bodymind.

Nu zijn er drie stappen mogelijk om met dergelijke emoties om te gaan:

  1. Als eerste kun je een rustige plek zoeken waar je de emoties vrij kunt laten stromen waardoor ze niet worden opgeslagen in de bodymind. Dit voorkomt niet alleen spanningen in het lichaam maar houdt je ook mentaal en emotioneel vrij en vitaal.
  2. Maar deze stap is nog niet voldoende omdat je een volgende keer weer net zo snel zal worden geraakt. Daarom volgt nu de tweede stap waarin het – nadat de emoties tot rust zijn gekomen – meer om reflectie en bewustwording gaat. Blijf nog even op deze rustige plek en kijk vanuit je geestesoog naar hetgeen zich heeft voorgedaan waar je zo door bent geraakt. Het kan helpen om daarbij bewust wat afstand te bewaren. Probeer op deze manier te ontdekken wat de triggers waren waardoor je zo bent geraakt. Deze triggers kunnen heel divers zijn. Het kan zijn dat je overrompeld werd, je niet gezien voelde of dat je vond dat er over je grenzen werd gegaan. Het is heel belangrijk om dit te voelen en hier even bij te blijven waardoor je bewust ervaart wat er in deze situatie is gebeurd. Zo maak je als het ware een innerlijke afdruk van dit gevoel waardoor je het – mocht het zich later voordoen – makkelijker kunt herkennen. Je voelt de situatie dan beter aan.
  3. Stap drie is de laatste fase van dit proces. In deze fase neem je de tijd om – wederom met je geestesoog – naar de situatie te kijken en probeer je te zien hoe je anders met deze situatie om zou kunnen gaan. Wat had je kunnen zeggen, wat had je kunnen doen. Ofwel, wat waren andere manieren om met deze situatie om te gaan. Hou de oplossingen waar je lucht van krijgt vervolgens nog even voor je geestesoog waardoor ook hier weer een afdruk in je bewustzijn van kan worden gemaakt die je de volgende keer zal helpen om je negatieve reactie te doorbreken en om te zetten in een positief patroon.

 

Het mooiste wat je kunt worden is wie je van binnen al bent

Vragen voor Positive Touch

Heb je vragen, wil je meer informatie over de massage opleiding of wil je met ons sparren over de mogelijkheden die de opleiding te bieden heeft? Neem contact met ons op of stuur een bericht via het contactformulier.

contact-img

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.